STANDARDY OCHRONY DZIECI
w Prywatnej Szkole Muzycznej I stopnia Nr 1 im. Antoniego Szalińskiego w Żyrardowie
Wstęp
Standardy ochrony dzieci wprowadzone w Prywatnej Szkole Muzycznej I stopnia Nr 1 im. Antoniego Szalińskiego w Żyrardowie, stanowią realizację obowiązku prawnego dotyczącego wprowadzenia w szkole standardów ochrony małoletnich (ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich – Dz. U. z 2024 r. poz. 560).
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnieniem jego potrzeb. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy szkoły realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, zgodnie z przepisami wewnętrznymi szkoły oraz swoimi kompetencjami.
Rozdział I
Słowniczek terminów
Szkoła – Prywatna Szkoła Muzyczna I stopnia nr 1 im. Antoniego Szalińskiego w Żyrardowie.
Pracownik – każda osoba zatrudniona w Prywatnej Szkole Muzycznej I stopnia Nr 1 im. Antoniego Szalińskiego w Żyrardowie na podstawie stosunku pracy albo umowy cywilnoprawnej.
Osoba Zatrudniająca – w Prywatnej Szkoły Muzycznej I stopnia Nr 1 im. Antoniego Szalińskiego w Żyrardowie osoba zatrudniającą jest właściciel szkoły (organ prowadzący).
Dyrektor – Dyrektor Prywatnej Szkoły Muzycznej I stopnia Nr 1 im. Antoniego Szalińskiego w Żyrardowie.
Dziecko – każda osoba, która nie ukończyła 18. roku życia lub jest uczniem Prywatnej Szkoły Muzycznej I stopnia Nr 1 im. Antoniego Szalińskiego w Żyrardowie.
Opiekun dziecka – dalej również opiekunowie dziecka, oznacza przedstawiciela ustawowego dziecka: rodzica albo opiekuna; rodzica zastępczego; opiekuna tymczasowego.
Zgoda opiekuna – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
Krzywdzenie dziecka – każde zachowanie względem Dziecka, które stanowi wobec niego czyn zabroniony. Oprócz tego krzywdzeniem jest zaniedbanie (zamierzone lub niezamierzone), działanie lub zaniechanie, a także każdy jego rezultat, skutkujący naruszeniem praw, swobody, dóbr osobistych dziecka i zakłóceniem jego rozwoju.
Wyróżnia się następujące, podstawowe formy krzywdzenia:
1. Przemoc fizyczna wobec dziecka. Jest to działanie bądź zaniechanie, wskutek którego dziecko doznaje fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda stanowi rezultat działania bądź zaniechania ze strony rodzica, opiekuna, osoby odpowiedzialnej za dziecko, posiadającej nad nim władzę lub takiej, której dziecko ufa. O przemocy fizycznej mówimy zarówno w wymiarze jednorazowym, jak i powtarzającym się.
2. Przemoc psychiczna wobec dziecka. Jest to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a osobą za nie odpowiedzialną lub osobą, której dziecko ufa. Obejmuje zarówno działania, jak i zaniechania.
3. Przemoc seksualna wobec dziecka. Jest to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne związane jest z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz dotyczy stosowania zachowań bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).
4. Zaniedbywanie dziecka. Jest to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie fizycznych i psychicznych potrzeb dziecka. Do zaniedbywania dziecka dochodzi w relacjach dziecka z osobą zobowiązaną do opieki, wychowania, troski i ochrony.
5. Przemoc rówieśnicza. Ma ona miejsce gdy dziecko doświadcza różnych form nękania ze strony rówieśników. Dotyczy działań bezpośrednich lub z użyciem technologii komunikacyjnych (np. za pośrednictwem Internetu, urządzeń mobilnych). Przemoc rówieśniczą obserwujemy, gdy szkodliwe działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy, ma charakter powtarzalny, a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców.
Dane osobowe dziecka. Wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia Prywatnej Szkoły Muzycznej I stopnia Nr 1 im. Antoniego Szalińskiego w Żyrardowie.
Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Dzieci. Wyznaczony przez Dyrektora Prywatnej Szkoły Muzycznej I stopnia Nr 1 im. Antoniego Szalińskiego w Żyrardowie pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Standardów.
Osoba odpowiedzialna za Internet. Wyznaczony przez Dyrektora Prywatnej Szkoły Muzycznej I stopnia Nr 1 im. Antoniego Szalińskiego w Żyrardowie pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie szkoły oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
Rejestr interwencji i zgłoszeń. Dokumentacja zawierająca rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka. Rejestr zawiera:
1. zgłoszenie ze wskazaniem osoby zgłaszającej;
2. osobę/osoby podejrzewane o krzywdzenie;
3. rodzaj podjętej interwencji (zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację rodziny, wszczęcie procedury Niebieskiej Karty);
4. datę interwencji;
5. dokumenty wytworzone podczas interwencji (m.in. notatki służbowe, karty interwencji, kopie zawiadomień/wniosków wysyłanych do właściwych służb).
Szkoła informuje przebywające w niej dzieci o możliwości uzyskania pomocy:
1. Rzecznika Praw Obywatelskich.
2. Rzecznika Praw Dziecka, w tym prowadzonego przez niego telefonu zaufania: 800 12 12 12.
3. Telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111.
Rozdział II
Zasady bezpiecznych relacji między dzieckiem a pracownikiem szkoły i zachowania niedozwolone wobec dzieci
1. Zasady ogólne
1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieci, osoba zatrudniająca zgodnie z 21 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, a także zgodnie z art. 21 Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub dopuszczeniem osoby do działalności związanej z edukacją, opieką lub wychowaniem na terenie szkoły, dokonuje weryfikacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, w szczególności w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr, a także pozyskuje od tej osoby informację z Krajowego Rejestru Karnego oraz stosowne oświadczenia, zgodnie z wspomnianym art. 21 Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw.
2. Naczelną zasadą wszelkich czynności podejmowanych przez każdego pracownika jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
3. Personel Szkoły traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
4. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
5. Zasady bezpiecznych relacji z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników.
6. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
7. Dyrektor Szkoły wyznacza nauczycieli wychowawców instrumentu głównego jako osoby odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
8. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, Dyrektor czyni odpowiedzialnym nauczycieli wychowawców instrumentu głównego.
2. Zasady bezpiecznej komunikacji z dziećmi
Pracownik Szkoły:
1. Utrzymuje profesjonalną relację z dziećmi, zachowując cierpliwość i szacunek wobec dziecka.
2. Wyznacza jasne granice w oczekiwaniach i postępowaniu wobec dziecka.
3. Reaguje w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych dziecka.
4. Szanuje prywatność dziecka, nie ujawnia drażliwych informacji o dziecku osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.
5. Uwzględnia potrzeby dziecka i dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i psychofizycznych dziecka.
6. Zapewnia dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, mogą o tym powiedzieć nauczycielowi i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
Zachowania niedozwolone w obszarze bezpiecznej komunikacji z dziećmi
Pracownik Szkoły nie może:
1. Zawstydzać dziecka, upokarzać go i obrażać.
2. Krzyczeć na dziecko (z wyjątkiem sytuacji zagrożenia bezpieczeństwu dziecka lub innych osób).
3. Stosować gróźb i wykorzystywać przewagi fizycznej.
4. Ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Dotyczy to również wizerunku dziecka, informacji o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej i prawnej.
5. Używać wobec dzieci wulgarnych słów, gestów, czynić obraźliwych i dwuznacznych uwag, nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej.
3. Zasady bezpiecznego kontaktu w obszarze działań z dziećmi (z wyłączeniem kontaktu fizycznego)
Pracownik Szkoły:
1. Traktuje dzieci równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny, światopogląd itp.
2. Docenia wysiłek i efekty pracy dzieci oraz zachęca je do podejmowania nowych działań i wyzwań.
3. Jasno określa wymagania, reguły i zasady pracy w grupie i podczas zajęć indywidualnych.
Zachowania niedozwolone w obszarze działań z dziećmi
Pracownik Szkoły nie może:
1. Nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych.
2. Składać dziecku propozycji o charakterze erotycznym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści.
3. Utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych, ani umożliwiać takiego utrwalenia osobom trzecim bez wiedzy i zgody dyrekcji, rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
4. Proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
5. Przyjmować pieniędzy i prezentów od dzieci oraz ich rodziców/opiekunów. Wyjątek stanowią drobne, okazjonalne podarunki związane ze świętami obchodzonymi w roku szkolnym.
4. Zasady bezpiecznego kontaktu fizycznego z dziećmi
Pracownik Szkoły:
1. Nie dopuszcza do nieuzasadnionego kontaktu fizycznego; kontakt fizyczny z dzieckiem może być stosowany jako odpowiedź na realne potrzeby dziecka w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego. Dziecko musi wyrazić zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie). Należy zachować świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
2. W razie potrzeby kontaktu fizycznego, wynikającej ze specyfiki prowadzonych zajęć – lekcji instrumentu (w celu prezentacji zagadnienia, techniki wykonawczej, aparatu gry, postawy przy instrumencie, prawidłowego wydobycia dźwięku; korekty aparatu gry, techniki i postawy) uprzedza dziecko o zamiarze kontaktu, wyjaśniając jasno cel i obserwując jego reakcję. Kontakt fizyczny podczas lekcji instrumentu to chwytanie i dotykanie części ciała, które są elementem aparatu gry.
3. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unika innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem.
4. Zachowuje szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły krzywdzenia seksualnego, fizycznego lub zaniedbania.
5. W sytuacjach, w których dziecko dąży do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi, reaguje z wyczuciem ale stanowczo, pomagając dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
Zachowania niedozwolone w obszarze kontaktu fizycznego
Pracownik Szkoły nie może:
1. Bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
2. Dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
3. Angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi itp.
4. Zasady bezpiecznego kontaktu z uczniami poza godzinami pracy
1. Kontakt poza godzinami pracy z dziećmi jest co do zasady zabroniony.
2. Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania, spotkania z uczniem lub jego opiekunem powinny odbywać się na terenie Szkoły.
3. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z dzieckiem, opiekunem lub też nauczycielem poza godzinami pracy Szkoły, dozwolone są następujące środki: służbowy telefon; służbowy e-mail; służbowy komunikator; dziennik elektroniczny.
4. Ze względu na specyfikę szkoły dopuszczalny jest kontakt nauczyciela z rodzicem/opiekunem prawnym ucznia przy użyciu prywatnego telefonu lub komunikatora.
5. W przypadku, gdy pracownika łączą z dzieckiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych uczniów, opiekunów i pracowników.
Zachowania niedozwolone w zakresie kontaktów z uczniami poza godzinami pracy
Pracownik Szkoły nie może:
1. Zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi prywatnie poza godzinami pracy. W razie konieczności spotkania nauczyciela z uczniem poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
2. Nawiązywać kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych oraz poprzez inne prywatne kanały komunikacji (komunikatory internetowe, prywatny telefon bądź e-mail). Bezpośredni kontakt z uczniem (telefoniczny lub za pomocą komunikatora) dopuszczalny jest jedynie w razie konieczności w szczególnych sytuacjach (np. podczas wycieczki), za zgodą rodzica/opiekuna prawnego.
Rozdział III
Zasady i procedury podejmowania interwencji, w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka
1. Jeżeli nauczyciel lub pracownik niepedagogiczny zaobserwuje przejawy krzywdzenia dziecka będącego uczniem Szkoły, jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o tym osobę odpowiedzialną za przyjmowanie takich zgłoszeń, wyznaczoną przez Dyrektora szkoły.
2. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń niezwłocznie powiadamia o sytuacji Dyrektora szkoły z zachowaniem poufności oraz poszanowaniem godności dziecka. Sporządza także notatkę służbową opisującą sytuację i składa ją u Dyrektora.
Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez dziecko:
1. Jeśli jest to możliwe, pracownik zapewnienia dziecku bezpieczne miejsce w celu odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie.
2. Zawiadamia Dyrektora, który: przeprowadza rozmowę z dzieckiem skrzywdzonym i jego rodzicami; rozmowę ze sprawcą czynu i jego rodzicami; podejmuje próby mediacji.
Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika szkoły:
1. Jeśli jest to możliwe, pracownik powinien zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować go od osoby krzywdzącej.
2. Zawiadamia Dyrektora, który: przeprowadza rozmowę z dzieckiem skrzywdzonym i jego rodzicami; rozmowę z pracownikiem; w razie konieczności stosuje kary dyscyplinarne przewidziane w Karcie Nauczyciela i w Kodeksie Pracy.
W przypadku gdy powyższa procedura okazuje się niewystarczająca lub nie można jej zastosować, należy zastosować procedurę prawną, spośród opisanych poniżej (za uruchomienie danej procedury odpowiedzialny jest Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona):
1. Interwencja karna: podejmowana w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego. W tym przypadku podstawą prawną jest Kodeks Karny (Art. 240), Kodeks Postępowania Karnego (Art. 304) oraz Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Art. 12). Organami właściwymi do złożenia zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa są policja i prokuratura.
2. Interwencja cywilna: podejmowana w przypadku, gdy istnieje zagrożenie dobra dziecka. Podstawę prawną stanowi 572 Kodeksu Postępowania Cywilnego. Należy wówczas zawnioskować do Sądu Rodzinnego (lub Wydziału Rodziny i Nieletnich Sądu Rejonowego) o wgląd w sytuację rodziny.
3. Niebieska Karta: procedura uruchamiana w przypadku uzasadnionego podejrzenia zaistnienia przemocy domowej. Zgłoszenie wymaga wypełnienia formularza NB-A i złożenia go do Gminnego lub Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego. Podstawą prawną jest treść Ustawy o Przeciwdziałaniu Przemocy Domowej.
Listę miejsc, gdzie skierować opiekuna dziecka potrzebującego wsparcia dla siebie i dziecka stanowi Załącznik nr 2.
Rozdział IV
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
1. Przegląd standardów służy do ulepszania procedur ochrony dzieci. Wykonują go osoby wyznaczone przez Dyrektora.
2. Standardy modyfikuje się podczas bieżącej pracy uwzględniając aktualne potrzeby szkoły, poprzez rozmowy z pracownikami. Obowiązkowy przegląd standardów następuje co 2 lata od wprowadzenia Standardów.
3. Obowiązkowy przegląd standardów przeprowadza zespół wyznaczony przez Dyrektora. Zmodyfikowane dokumenty zostają przedstawione pracownikom, dzieciom i rodzicom oraz opublikowane w sposób przyjęty przez Dyrektora.
Rozdział V
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników szkoły do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania
1. Przygotowanie pracowników szkoły do stosowania Standardów odbywa się w formie szkolenia na terenie szkoły. W przypadku nieobecności pracownik ma obowiązek samodzielnie zapoznać się ze standardami.
2. Szkolenie przeprowadza Dyrektor Szkoły.
3. Udokumentowaniem odbycia szkolenia jest lista obecności na szkoleniu z podpisami pracowników.
4. Udokumentowaniem zapoznania się pracowników ze standardami jest pisemne oświadczenie każdego pracownika o zapoznaniu się z treścią standardów i zobowiązaniu się do ich przestrzegania.
5. Szkolenia dla pracowników o charakterze przypominającym odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na 3 lata.
Rozdział VI
Zasady i sposób udostępniania standardów rodzicom/opiekunom oraz dzieciom
Standardy ochrony Dzieci obowiązujące w Szkole są dostępne:
1. Na stronie internetowej Szkoły pod adresem muzas.pl.
2. Na szkolnej tablicy ogłoszeń w siedzibie Szkoły (papierowa kopia dokumentu).
Rozdział VII
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku i udzielenie mu wsparcia
Dyrektor Szkoły wyznacza nauczycieli wychowawców przedmiotu głównego jako osoby odpowiedzialne za:
1. Przyjmowanie zgłoszeń dotyczących krzywdzenia (podejrzenia krzywdzenia) dziecka ze strony samego pokrzywdzonego oraz jego bliskich a także odpowiedzialne za udzielenie wsparcia takiej osobie.
2. Składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, zawiadamianie sądu opiekuńczego o wgląd w sytuację dziecka oraz wszczynanie procedury Niebieskiej Karty.
Rozdział VIII
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania dokumentacji zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka
1. Osoba zgłaszająca zdarzenie może dokonać zgłoszenia: osobiście, telefonicznie lub mailowo do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń.
2. Osoba przyjmująca zgłoszenie niezwłocznie sporządza notatkę służbową, zawierającą imię i nazwisko dziecka, imię i nazwisko osoby zgłaszającej, datę zgłoszenia, opis sytuacji będącej przedmiotem zgłoszenia i przekazuje ją Dyrektorowi szkoły.
3. Dokumentacja jest przechowywana i chroniona przez Dyrektora szkoły.
Rozdział IX
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi, a w szczególności zachowania niedozwolone
1. Relacje między dziećmi opierają się na działaniu z szacunkiem, uwzględniając godność i wzajemne potrzeby.
2. Podstawową wartością jest tworzenie atmosfery tolerancji oraz poczucia odpowiedzialności za swoje zachowanie.
3. Niedozwolone jest szczególności:
a) stosowanie przemocy w stosunku do innego dziecka w jakiejkolwiek formie;
b) upokarzanie, znieważanie, obrażanie innych dzieci;
c) używanie wulgaryzmów, obraźliwych określeń i gestów;
d) zastraszanie i grożenie;
e) niszczenie własności innego dziecka;
f) utrwalanie wizerunku innego dziecka, bez uzyskania jego zgody, w celu zastraszenia, wyśmiania, obrażenia itp.;
g) udostępniania i używania wśród dzieci substancji psychoaktywnych.
4. Dziecko, jeżeli jest świadkiem stosowania przez inne dziecko jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, najlepiej poprzez zgłoszenie do pracownika odpowiedzialnego za przyjmowanie zgłoszeń o krzywdzeniu dzieci.
5. Dziecko wyraża własne poglądy, oceny i spojrzenie na świat w sposób wolny od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
6. Dziecko jest zobowiązane do respektowania i nie naruszania praw i wolności osobistych innych dzieci, ich prawa do własnego zdania, popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
7. Dziecko zachowuje wysoką kulturę w kontakcie z innymi dziećmi.
8. Dziecko okazuje zrozumienie dla trudności i problemów innych dzieci i oferuje im pomoc.
9. Jeśli dziecko doświadczyło agresji lub przemocy, może uzyskać w placówce pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.
Rozdział X
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
1. Szkoła nie posiada ogólnodostępnego podłączenia do Internetu. Pracownicy w razie potrzeby (głównie odtwarzanie muzyki), korzystają z osobistego połączenia z Internetem (np. z telefonów komórkowych). W związku z tym, sposób i rezultat połączeń z globalną siecią telekomunikacyjną Internet, prezentowany ewentualnie Dzieciom podczas zajęć w Szkole, zależy wyłącznie od pracowników.
2. Pracownicy Szkoły odpowiadają za ochronę dzieci przed dostępem do niedozwolonych treści, zgodnie z treścią obowiązujących aktów prawnych. W trosce o bezpieczeństwo i ochronę dzieci, pracownikom korzystającym z dostępu do Internetu zaleca się stosowanie zasad postępowania wskazanych w poradniku dla szkół Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej pt. „Bezpieczeństwo online w szkołach ogólnopolskiej sieci edukacyjnej”, dostępnym na stronie www.nask.pl.
3. W przypadku połączenia się dziecka z siecią Internet za pomocą prywatnych urządzeń telekomunikacyjnych i z wykorzystaniem połączenia internetowego udostępnianego przez podmioty trzecie (np. przez operatorów telekomunikacyjnych świadczących usługi internetowe w systemie GSM lub Szkołę Kolumba, od której Szkoła podnajmuje pomieszczenia do przeprowadzania zajęć edukacyjnych) za działania dziecka i ewentualne konsekwencje tych działań odpowiadają Rodzice, zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
Rozdział XI
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie
1. Podczas zajęć lekcyjnych za ochronę ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia – zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego i ze Statutem Szkoły (dostępny na stronie Szkoły ww.muzas.pl).
2. W przypadku połączenia się dziecka z siecią Internet za pomocą prywatnych urządzeń telekomunikacyjnych i z wykorzystaniem połączenia internetowego udostępnianego przez podmioty trzecie (np. przez operatorów telekomunikacyjnych świadczących usługi internetowe w systemie GSM lub Szkołę Kolumba, od której Szkoła podnajmuje pomieszczenia do przeprowadzania zajęć edukacyjnych) za działania dziecka i ewentualne konsekwencje tych działań odpowiadają Rodzice, zgodnie z poniższymi przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
3. Szkoła zaleca zabezpieczenie przez Rodziców prywatnego sprzętu telekomunikacyjnego wykorzystywanego przez dzieci odpowiednimi narzędziami ochrony rodzicielskiej.
Zał. Nr 1
Żyrardów, dnia …………………
Oświadczenie Pracownika
Niniejszym oświadczam, że zapoznałem się ze Standardami Ochrony Dzieci w Prywatnej Szkole Muzycznej I stopnia nr 1 im. Antoniego Szalińskiego w Żyrardowie i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
……………………………………
Podpis pracownika
Zał. Nr 2 [opracowano na podstawie portaloswiatowy.pl]
Gdzie skierować opiekuna potrzebującego wsparcia dla siebie i dziecka?
1. Lokalne ośrodki pomocy społecznej. Oferują nieodpłatne wsparcie ekonomiczne, prawne, mieszkaniowe, itd. Wiele ośrodków oferuje również warsztaty podnoszenia umiejętności wychowawczych, kursy kompetencji rodzicielskich. W ośrodkach pomocy społecznej istnieje także możliwość uzyskania pomocy asystenta rodziny, a także zawnioskowania o asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością.
2. Ośrodki interwencji kryzysowej. Oferują nieodpłatną pomoc osobom, które doświadczają trudnej sytuacji życiowej i braku równowagi psychicznej na skutek m.in.: śmierci bliskiej osoby, choroby własnej, dziecka czy innej bliskiej osoby, rozwodu/rozstania, konfliktów w rodzinie, zagrożenia przemocą.
3. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Świadczą pomoc diagnostyczną i konsultacyjną, organizują kursy psychoedukacyjne i podnoszące kompetencje rodzicielskie (np. szkoła dla rodziców, warsztaty pozytywnej dyscypliny, warsztaty dla rodziców dzieci z ADHD). Umożliwiają uzyskanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania itp. Pomoc jest bezpłatna.
4. Specjalistyczne poradnie rodzinne. Są to publiczne ośrodki świadczące bezpłatną pomoc psychologiczną i wsparcie dla par i rodzin. Udzielają konsultacji indywidualnych i rodzinnych, prowadzą psychoterapię dzieci i dorosłych, organizują warsztaty i grupy wsparcia.
5. Ośrodki wczesnej interwencji. Oferują kompleksową, skoordynowaną, wielospecjalistyczną pomoc dzieciom do lat 7 oraz ich opiekunom. Działają w ramach NFZ, potrzebne jest skierowanie od lekarza. Oferują pomoc dzienną i bezpłatną.
6. Ośrodki wsparcia dziennego. Pobyt dziecka w takim ośrodku trwa kilka godzin (głównie po lekcjach), jest bezpłatny i dobrowolny. W ośrodkach wsparcia dziennego dzieci mogą otrzymać posiłek, pomoc w odrabianiu lekcji, uczestniczyć w zajęciach socjoterapeutycznych, kompensacyjnych i innych.
7. Środowiskowe centra zdrowia psychicznego dla dorosłych oraz środowiskowe centra zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży. Oferują wsparcie dla dzieci oraz rodziców doświadczających kryzysu psychicznego i trudności rodzicielskich w formie indywidualnej, grup terapeutycznych i warsztatów. Działają w ramach NFZ.
8. Centra pomocy dzieciom. To miejsca, w których dzieci pokrzywdzone przestępstwem oraz ich opiekunowie otrzymują pod jednym dachem kompleksową i interdyscyplinarną pomoc. Sprawę dziecka, które trafi pod opiekę centrum, prowadzi od początku do końca grupa tych samych profesjonalistów. Na spotkaniach zespołu interdyscyplinarnego wspólnie podejmują decyzję, jakiego rodzaju wsparcia potrzebuje dziecko i jego opiekunowie. Mapa tych miejsc jest dostępna na stronie: https://centrapomocydzieciom.fdds.pl/.
9. Ogólnopolskie i lokalne organizacje pozarządowe zajmujące się wspieraniem rodziców i dzieci. Wśród dostępnych możliwości są między innymi: grupy wsparcia (dla rodziców małych dzieci, dla rodziców w żałobie, dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością itd.), konsultacje i terapie psychologiczne, warsztaty i zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców, warsztaty dla dzieci.
Opracowała mgr. Olena Szczepaniak, Dyrektor Szkoły
Żyrardów, sierpień 2024.